Dag 16 en 17: Wells Gray Provincial Park

22 juli 2015 - Clearwater, Canada

Met een voorraad koffie in de auto begonnen we vandaag aan de langste rit van de vakantie. Van Whistler dwars door British Colombia met als eindbestemming Clearwater, een dorpje aan de ingang van het Wells Gray Provincial Park.

We zijn eerst gestopt bij twee watervallen; de Brandywine Falls en de Nairn Falls. Beide erg verschillend en zeker twee aanraders! Gelukkig maar, want het kost behoorlijk wat tijd en dat bleken we die dag hard genoeg nodig te hebben.

Wat research vooraf, gaf ons het idee om in plaats van via de "grote, saaie" weg een d-tour te rijden en dan te kijken bij 100 Mile House, een dorpje wat stamt uit de tijd van eerste goudzoekers, maar al snel realiseerden we ons dat Canada geen grote wegen kent.... Aangezien we, via de snelle route, nog 7 uur rijden op de teller hadden staan zijn we toch maar geen goud gaan zoeken, maar gewoon gaan gassen ;)

Na de bergketen van Whistler Mt. verandert het landschap heel erg. Daar waar we tot nu toe door groen bedekte bergen reden en overal kleurrijke bloemetjes en mooi afgewerkte huizen zagen, was het nu allemaal erg droog en dor. En vooral leeg :)

Hier en daar een dorp, met een benzinepomp en 5 huizen en verder alleen maar bergen... Als je hier rondrijd besef je je wel wat de hele poeha is geweest rondom de bouw van de Trans-Canada Highway, want niets lijkt hier herbergzaam. De ene berg nog massaler en hoger dan de andere. Nu zijn de slechte reviews op tripadvisor over geen of slechte wi-fi bij hotels nog hilarischer...

Tegen de avond kwamen we dan aan in Clearwater. Ons resort lag echter "een stukje"  van Clearwater af. En ja hoor, die was te bereiken via een dirtroad...Maar een normale dit keer :P

Het huisje wat ons was toebedeeld had een fantastisch uitzicht over het meer...

IMG_5854

De volgende dag hebben we de highlights van het park bekeken. Het was op aanraden van het reisbureau en die hebben zeker niet gelogen. De eerste stop was Spahats Falls. Vervolgens gestopt bij Dawson Falls, de Mush Bowl en de hoogste waterval van Canada, de Helmcken Falls. De laatste stop was in het noorden van het park, Bailey's Chute. In het juiste seizoen (augustus/september) kan je hier de zalmen zien opspringen, iets wat wij dus niet zagen. Desondanks was het allemaal zeer de moeite waard.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl